Inne filip  

Jak zmienia się nasza sprawność fizyczna z upływającym czasem?

Starzenie się organizmu to naturalny proces, który pozostaje nie bez wpływu na sprawność fizyczną. Upływ czasu dotyka wszystkich mięśni i narządów, przez co pracują z coraz mniejszą wydajnością. Pierwsze problemy z aktywnością fizyczną pojawiają się nierzadko już około 40. roku życia, kiedy to organizm traci swoją siłę, moc, szybkość i zwinność. Regularne treningi pozwalają jednak na zbudowanie wytrzymałości, mającej kluczowy wpływ na ogólną sprawność. Aby utrzymać dobry poziom kondycji niezależnie od wieku, nie warto rezygnować z systematycznej aktywności fizycznej.

Kształtowanie sprawności fizycznej

Sprawność fizyczną określić można jako poziom ogólnej samodzielności i zdolności motorycznej organizmu, w odniesieniu do różnych sytuacji i bodźców zewnętrznych. Dotyczy nie tyko kondycji aparatu ruchu, ale również całego biologicznego działania ciała. Wysoki poziom sprawności fizycznej pozwala człowiekowi na bezproblemowe realizowanie potencjału ruchowego, czyli efektywne wykorzystywanie mięśni do pracy. Kształtowanie kondycji opiera się na rozwoju zarówno specyficznych cech motorycznych, jak i kompleksowych struktur ruchu. W początkowych latach życia, sprawność fizyczna rozwija się samoistnie. Z wiekiem za jej kształtowanie odpowiada w dużym stopniu styl życia, a także indywidualne predyspozycje do uprawniania poszczególnych aktywności. W większości przypadków człowiek samodzielnie decyduje o codziennym ruchu, o ile pozwala mu na to stan zdrowia.

Zmiana poziomu sprawności fizycznej

Utrzymywanie sprawności fizycznej na wysokim poziomie przez całe życie chroni przed wieloma chorobami, w tym również cywilizacyjnymi. Regularna aktywność poprawia wygląd zewnętrzny i stan psychiczny człowieka, a tym samym podnosi jakość życia. W ciągu tygodnia zaleca się poświęcić przynajmniej kilka godzin na ruch, najlepiej na świeżym powietrzu. Konsekwencje nadmiernego zmniejszenia poziomu aktywności z wiekiem mogą być bardzo poważne. Redukcji ulega nie tylko masa mięśniowa, ale również wytrzymałość, siła i elastyczność aparatu ruchu. Występują problemy z utrzymywaniem koncentracji i równowagi, a także osłabienie układu krążeniowego, oddechowego i kostnego. W organizmie zwiększa się ilość tkanki tłuszczowej, wzrasta ciśnienie tętnicze krwi oraz podnosi się ryzyko wielu poważnych schorzeń czy depresji.

Poprawa sprawności fizycznej w każdym wieku

Zachowanie dobrej sprawności fizycznej ma zbawienny wpływ na układ krążenia. W połączeniu z odpowiednią dietą, aktywność ruchowa bardzo korzystnie oddziałuje na pracę serca. Regularne uprawianie sportu pozwala na wytrenowanie mięśnia sercowego, dzięki czemu zwiększa on swoją objętość. Poprawia się także wydajność, za sprawą powstawania nowych tętnic wieńcowych dostarczających krew. Dbanie o serce ma kluczowy wpływ na ogólną sprawność, w tym także seksualną. Wielu mężczyzn zmaga się ze spadkiem libido, dlatego poszukują skutecznych sposobów na jego podniesienie. Do szczególnie polecanych rozwiązań należy Erogen X. Żel ten nie tylko poprawia sprawność seksualną, ale również może przyczynić się do zwiększenia rozmiarów członka. Erogen X jest łatwy w użyciu, a przy tym całkowicie nieinwazyjny.

Sposoby na zwiększenia aktywności fizycznej w każdym wieku

Największy wpływ na spadek sprawności fizycznej ma otyłość, prowadząca do nadciśnienia oraz wielu innych problemów zdrowotnych. Rozpoczęcie naturalnych treningów i modyfikacja diety to najlepszy sposób na to, aby cieszyć się lepszą kondycją. Uprawianie sportu przyczynia się do zmniejszenia częstości skurczowej serca, dzięki czemu spada również ciśnienie tętnicze. Naczynia ulegają rozszerzeniu, przez co mogą zapewnić lepsze ukrwienie narządom. Nie bez znaczenia pozostaje poprawa tolerancji insuliny i glukozy, a tym samym zmiana wartości lipidów oraz znacząca poprawa przemiany materii. Aby utrzymać dobrą kondycję w każdym wieku, wystarczy nawet niewielka dawka aktywności fizycznej. Sprawność ćwiczyć można poprzez spacery, jazdę na rowerze czy pływanie, a także podstawową gimnastykę.