Rehabilitacja filip  

Jak poprawić kondycję naszych stawów?

Z uciążliwymi dolegliwościami stawów zmaga się bardzo wiele osób. Wpływa na to wiele czynników, takich jak przeciążenia fizyczne, nieaktywny tryb życia czy źle zbilansowana dieta. Aby zapobiec przyszłym problemom i poprawić kondycję stawów, należy o nie zadbać jak najwcześniej. Nawyki wypracowane w młodości nierzadko determinują wytrzymałość układu ruchu, dzięki czemu chronią przed chorobami i dolegliwościami bólowymi. Kluczowe znaczenie ma zarówno profilaktyka, jak i diagnostyka schorzeń stawów.

Zwiększenie aktywności fizycznej

Najlepszym wsparciem dla stawów jest aktywność fizyczna, która podnosi objętość tkanki chrzęstnej i zwiększa tym samym wydzielanie mazi do jamy stawowej. Systematyczny ruch poprawia ukrwienie i dotlenia stawy, co chroni je przed utratą sprawności oraz występowaniem uszkodzeń. Aktywność fizyczna przyczynia się też do stabilizacji połączeń kostnych, zmniejszając dolegliwości bólowe na skutek stanów zapalnych. Ćwiczenia na stawy powinny koncentrować się na płynnych, stabilnych ruchach. Do szczególnie polecanych sportów należą m.in. jazda na rowerze, nordic walking, aerobik wody, pilates czy joga. Niezależnie od wybranej formy aktywności, kluczowe znaczenie ma prawidłowa rozgrzewka w postaci nieobciążającego rozciągania. W przypadku osób zmagających się z przewlekłymi dolegliwościami stawów, zakres ćwiczeń należy skonsultować z lekarzem i przeprowadzać je pod okiem rehabilitanta.

Utrzymywanie prawidłowej masy ciała

Na prawidłowe funkcjonowanie stawów w dużym stopniu wpływa zachowanie właściwej masy ciała. Prawidłowa waga chroni kości przed nadmiernym obciążeniem, a także ułatwia wykonywanie systematycznych aktywności ruchowych. Otyłość uznawana jest za jedną z głównych przyczyn rozwoju chorób zwyrodnieniowych stawów biodrowych, kolanowych czy stawów rąk. U pacjentów ze zdiagnozowanymi dolegliwościami układu ruchu występuje duża zależność między kondycją stawów, a masą ciała. Przeciążenie organizmu związane z nadmierną wagą niekorzystnie wpływa na stan stawów, ponieważ wywołuje mechaniczne uszkodzenia chrząstki stawowej. Dolegliwości tej towarzyszy ból, a także uczucie sztywności w stawach.

Unikanie obciążeń

Na kondycję stawów wpływa prowadzony styl życia, włącznie z pracą zawodową oraz aktywnościami podejmowanymi w czasie wolnym. Na nadmierne obciążenia narażone są osoby, których działania wiążą się z dużą powtarzalnością określonych ruchów lub przebywaniem przez dłuższy czas w tej samej pozycji. Przeciążenia tych samych części ciała negatywnie wpływają na stawy, np. poprzez noszenie ciężkich zakupów, przyjmowanie zgarbionej postawy czy długie przesiadywanie przy biurku. Ryzyko obciążeń podnosi też noszenie nieodpowiedniego obuwia, ponieważ właściwe ułożenie stopy jest bardzo istotne dla utrzymania dobrej kondycji stawów. W przypadku ryzyka urazów stanu kolanowego, polecane rozwiązanie to opaska magnetyczna Ortezan. Jej działanie opiera się na sile magnetycznej, która stabilizuje staw, redukuje ból i regeneruje tkanki.

Poprawa diety

Kondycję stawów można poprawić także poprzez odpowiednio dobraną dietę. Na ich stan korzystnie wpływa bardzo wiele różnych składników pokarmowych, które są kluczowe zwłaszcza na etapie leczenia różnych schorzeń i dolegliwości. W przypadku osób zmagających się z reumatoidalnym zapaleniem stawów, istotnym elementem diety powinny być kwasy omega-3 – występujące w tłustych rybach, owocach morza, migdałach czy orzechach. Duże znaczenie ma właściwa podaż białka, ponieważ odpowiada ono za budowę chrząstki stawowej. Najbardziej wartościowe jego źródła to mięso, ryby, jaja czy rośliny strączkowe. W codziennym planie żywienia nie może zabraknąć również witaminy D, którą w największych ilościach dostarcza ekspozycja na słońce. W sezonie jesienno-zimowym jej niedobory należy suplementować, a także spożywać więcej ryb, nabiału czy jaj. Witamina D wzmacnia stawy i chroni przed osteoporozą, wpływając na prawidłowe obciążenie kośćca oraz zabezpieczając przed dolegliwościami stawów.