Chirurgia filip  

Ból mięśni po ćwiczeniach? Naturalne metody na zakwasy

Ból mięśni po ćwiczeniach, czyli zakwasy, mogą zdarzyć się każdemu, nie tylko osobom, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z treningami, ale nawet zawodowym sportowcom. Na szczęście można je skutecznie złagodzić, stosując proste, bezpieczne, naturalne metody.

Zakwasy, czyli zespół opóźnionego bólu mięśniowego, pojawiają się zwykle dzień po intensywnym treningu i trwają jeszcze 2-3 dni. Ta specyficzna dolegliwość jest wynikiem mikrouszkodzeń mięśni, które zostały mocno obciążone podczas ćwiczeń. Mogą być nie tylko konsekwencją sportu, ale również ogólnego przeciążenia mięśni, np. w wyniku pracy fizycznej. Niekiedy ból jest stosunkowo łagodny, daje się we znaki wyłącznie podczas aktywacji objętych nim mięśni, zdarza się jednak, że zakwasy są bardzo intensywne i uciążliwe.

Sposobem na ulżenie sobie w bólu mięśni jest rozluźnienie i rozgrzanie. A można tego dokonać, stosując proste, domowe sposoby.

Przeciwdziałaj zakwasom jeszcze przed treningiem

O zakwasach warto pomyśleć jeszcze przed ćwiczeniami. Szczególnie osoby rozpoczynające swoją przygodę ze sportem lub wracające do treningów po długiej przerwie powinny odpowiednio przygotować się do ponownej aktywacji mięśni.

  • Nigdy nie zapominaj o rozgrzewce przed ćwiczeniami. W planie treningu zawsze musi być uwzględnione kilka minut na rozgrzewkę. Nawet jeśli bardzo się spieszymy, powinniśmy przygotować ciało do ćwiczeń. W ten sposób mięśnie i ścięgna stają się bardziej elastyczne, a stawy rozgrzane. Co ważne, rozgrzewka nie tylko może uchronić nas przed bolącymi zakwasami, ale wręcz zmniejsza ryzyko ewentualnych kontuzji. Warto więc poświęcić ok. 15 minut na rozgrzanie całego ciała.
  • Jeśli planujemy wytężony wysiłek fizyczny, który mocno obciąży mięśnie, warto nieco przygotować organizm. W tym przypadku sprawdzi się pływanie, jazda na rowerze lub rowerku stacjonarnym, szybki spacer lub marszobieg.
  • Bardzo ważne są również ćwiczenia rozciągające, które pomogą wrócić skurczonym mięśniom do ich naturalnego kształtu. Podczas rozciągania należy skupić się przede wszystkim na tych mięśniach, które były najmocniej obciążone.
  • Pamiętaj też, aby zrelaksować się po treningu. Jak to zrobić? Gdy zakończysz już wszystkie ćwiczenia, weź kilka głębokich wdechów, ustabilizuj oddech i dopiero wtedy wróć do swoich codziennych obowiązków.

Ziołowe metody na ból po treningu

Czy wiedziałeś, że zioła również mogą pomóc ci pozbyć się zakwasów? To naturalny i bezpieczny sposób, który sprzyja łagodzeniu uciążliwego bólu mięśni. Najlepsze w tym przypadku będą olejki, które można wcierać w bolące partie mięśniowe podczas delikatnego masażu.

Najlepszym środkiem na rozgrzanie mięśni jest olejek cynamonowy, który można stosować do nacierań. Właściwości łagodzące ból wykazuje również olejek goździkowy i cytronelowy. Dzięki nim naczynia krwionośne zostaną delikatnie rozszerzone, co daje łagodny efekt przeciwbólowy i rozluźniający w miejscu zastosowania.

Z kolei mentol błyskawicznie chłodzi miejsce bólu i działa znieczulająco. Często pozwala odczuć przy tym przyjemne uczucie mrowienia. Działanie wspomagające w łagodzeniu zakwasów wykazuje też olejek lawendowy.

Dodatkowo olejki eteryczne mogą być dodane do gorącej kąpieli, dzięki czemu zrelaksujemy nie tylko bolące partie mięśniowe, ale całe ciało. Ekstrakty ziołowe są łatwo dostępne, głównie w sklepach zielarskich, a również niektórych aptekach. Występują też w postaci gotowych preparatów o ogólnym działaniu, które są bardzo łatwe w zastosowaniu.